Lanzarote – Canarische eilanden 2

Lanzarote is het meest noordelijke eiland van de Canarische Eilanden en ligt slechts ruim 100 kilometer van het Marokaanse vasteland. Er zijn Marokaanse invloeden zichtbaar in de gebouwen, maar ook in de cultuur. De belangrijkste stad van Lanzarote is Arrecife, waar bijna de helft van de bevolking woont. Zo´n 85% van de beroepsbevolking is werkzaam in de dienstensector, waarvan het toerisme het belangrijkste is. De economie is pas sinds de jaren 80 stabiel geworden door de sterke groei van het toerisme.

In tegenstelling tot Tenerife en Gran Canaria heeft het toerisme op Lanzarote niet geleid tot de bouw van betonnen bouwkundige gedrochten, maar probeert men de hotels zo smaakvol mogelijk te laten zijn.
Lanzarote is duidelijk herkenbaar als vulkanisch eiland, maar is beduidend vlakker dan bijvoorbeeld Tenerife. Opvallend is ook dat het landschap hier veel ruiger en minder groen is.

Het nationale park Timanfaya bestaat uit vulkaankraters, lavavelden etc. Op een magmakamer staand wordt toeristen op verschillende manieren getoond hoe warm het op geringe diepte onder de grond is. Grind op slechts 10 centimer diepte kan niet in de hand worden gehouden omdat het te heet is. Op één meter diepte wordt een stuk stro tegen het steen gehouden dat spontaan ontbrandt. Wanneer een emmer water in een gat in de grond wordt gegoten spuit dat met grote kracht omhoog.

Een belangrijke kunstenaar op Lanzarote was César Manrique die veel heeft gedaan om het oorspronkelijke karakter van het eiland te behouden. Zo heeft hij bewerkstelligd dat alleen de traditionele kleuren groen, blauw en bruin zijn toegestaan voor deuren en kozijnen en niet hoger dan vier verdiepingen mag worden gebouwd.

We waren hier met kerst 2003, prachtig en ervan genoten.
Heel anders dan La Palma maar mooi, zeker het nationale park.
Je waant je op de maan, echt heel apart en mooi. Maar daarover verschillen de meningen nogal.

We zaten in Puerto del Carmen, toch ietsje toeristisch, gezellige boulevard en een supermooi hotel met uitzicht op zee.

18 thoughts on “Lanzarote – Canarische eilanden 2

  1. Ik ben er ook geweest, eind 80-er jaren. Kan me nog heel goed de rit op een kameel over de vuurberg herinneren. Een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben.

  2. Ik ben in dat huis van cesar manrique geweest. Dat was geweldig om te zien en in rond te lopen.
    Bbrr ’t is weer zou koud hier. Zou best nu wel in het warme zuiden willen zitten. Bbrrr.

  3. Wij zijn er een paar jaar geleden geweest, ik vond het ook net een maanlandschap! Althans…zo stel ik me de maan voor!!

    Heel apart, al vond ik Teneriffe mooier met al z’n groen.

    Dit jaar gaan we naar Gran Canaria, ik ben benieuwd!!

    Groetjes Thea

  4. Bij gebrek aan actuele foto’s moet een mens wat bedenken om een blog draaiend te houden, maar met deze fraaie collages van Fuerteventura en Lanzarote is het geen straf om foto’s uit het archief te bekijken. Voor jullie zullen de foto’s vast mooie herinneringen oproepen. Zonnige foto’s van warme plekjes doen het goed met dit weer. :-)

  5. ik ben er nooit geweest maar kan me
    voorstellen dat het mooi was hoor..
    Nou onze vakantie staat ook vast hoor,
    en we gaan met de bus, wie het niet leuk
    vind heeft mooi pech gehad, vind je ook niet???

    Sterkte voor Mans hoor liefs Coby

  6. Alweer zo’n mooie ansichtkaart. En nog wel van Lanzarote, waarvan ik altijd hoor dat het daar zo mooi is en dat geloof ik graag als ik jouw foto’s zie. Is ook geliefd bij sporters en heb wel eens een reportage van trainende schaatsers gezien (op de fiets) en dan zie je een prachtig landschap. Dit eiland zou ik dus wel willen bezoeken!
    Hier is het alles behalve weer wat je aan zoiets doet denken. Het is berekoud aan het worden, maar hoop morgen wel op een zonnetje!!
    Groetjes

  7. Daar zijn Bas en ik ook geweest in 2007. een byzonder landschap! we hebben met auto het hele eiland bezocht, ook de Botanische tuin van Manrique! schitterend! Ja, dar wil ik nog wel weer naar toe.

Geef een reactie

