Hofjes in A’dam

Wederom een gastenlogje van mijn dochter Evelien en haar vriendin Annemieke, die regelmatig na een drukke werkweek er een dagje samen op uit gaan.
Deze keer ging de reis naar Amsterdam, ze hadden van Suus in Mokum <wat informatie gekregen om bepaalde hofjes te bezoeken en dat hebben ze gedaan

hofjes-in-adam2
teksthofje-adam-22

Deze foto’s het Claes Claeshofje, het Karthuizerhofje, de Begijnhof.
Amsterdam heeft zo’n 50 hofjes en bewoonbare binnentuinen.
Ze liggen verscholen tussen de huizen uit voornamelijk de 17e tot 19e eeuw. De meeste hofjes en tuinen zijn afgesloten voor publiek.
Maar gelukkig zijn er nog een aantal die je wel kunt bezoeken.
De meeste van de toegankelijke hofjes vinden we tegenwoordig in de Jordaan.
.
Amsterdamse hofjes <<klik

Ben er zelf nooit geweest, maar lijkt me zeker de moeite waard.

23 thoughts on “Hofjes in A’dam

  1. We hebben zo genoten in Amsterdam. Het weer zat natuurlijk ook erg mee en dat maakt de wereld een stuk mooier! Ik kan de hofjes zeer aanraden!
    Groeten van Evelien

  2. Schitterende Foto’s Evelien!!
    Bedankt voor het delen Tiny :-)
    Ik heb een paar hofjes al mogen bezoeken, maar er zijn er nog genoeg die te bekijken waard zijn.
    In Leiden is mijn zus al eens geweest en daar moet het ook vol zitten met mooie hofjes..:-)

    Fijne avond nog
    Groetjes Sien

  3. Hoi Tiny,

    Het Begijnenhofje, een prachtige kleine oase in de binnenstad. Ik kom er zelf graag. Zomers is het er heerlijk koel en het is echt dan een fijn plekje om even te bezinnen met een flesje drinken op een bankje….. Zijn ze ook in de kapel geweest?

    Een tijd terug ben ik er met een groep amateurfotografen heen geweest en die werden echt stil bij het betreden van de Begijnenhof.

    Prachtige foto’s hoor!

  4. @ Dat is vreemd dat je niet op mijn weblog kon komen.

    Ik ben nu hier, en weet je dat ik je foto’s aan de rechterkant ‘afgebroken’ zie? Van Amsterda zie ik een halve a. De tweede helft van de a en de m zijn er af.

  5. In het Begijnenhof precies in het drukke centrum van
    de stad ben ik al een paar keer geweest!
    De stilte is er als je uit de drukte komt oorverdovend!!
    Echt een belevenis! Ook een prachtig hofje trouwens met
    een mooie kapel!

    Mooie foto’s van je dochter Tiny, leuk dat dat
    “jonge spul” geïnteresseerd is in hofjes!

    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  6. Jongedames die Amsterdam bezoeken duiken vaak de Kalverstraat in. Gelukkig zijn er uitzonderingen zoals jouw dochter en haar vriendin. Mooie foto’s hebben ze gemaakt!

  7. Prachtig die hofjes. En het klopt dat er in Leiden een aantal zijn. In die stad heb ik op de middelbare school gezeten (woonde in Katwijk) en ben toen ook in van die mooie hofjes geweest. Leiden is een prachtige stad trouwens: zeker een bezoek waard!!! En gezellig (studentenstad) en veel historie! Groetjes

  8. Dat komt me bekend voor de mooie hofjes in Amsterdam ben vroeger vaak in het Begijnenhof geweest.
    Sinds we in Vianen wonen eigenlijk niet meer.
    Laats in Leiden ben ik ook in een paar hofjes geweest.
    Fijn weekend

Geef een reactie

