Appelvink in de tuin.

IMG_3196 copyright Keyfo

Vandaag de appelvink in de tuin gehad, ooit wel eens gehad jaren geleden, maar toen bleef hij hoog in de boom zitten. Nu kwam hij op 3 meter van de raam zitten.
Hij is wel 6 keer in de tuin geweest vandaag, dus mijn dag was weer goed.
Dit is de mannetjes appelvink, vrouwtje is licht van kleur.

Zangvogels (Passeriformes)
Familie : Vinken (Fringillidae)
Lengte : 16 tot 18 cm
Aantal broedparen : Minder dan 10.000

IMG_3307 copyright

IMG_3297

IMG_3193, copyright Keyfo

IMG_3195

IMG_3275 copyright Keyfo

IMG_3299 copyright Keyfo

IMG_3301 copyright Keyfo

IMG_3304 copyright Keyfo

De appelvink is behalve door het opvallende verenkleed goed te herkennen aan de enorm grote snavel. Ook vallen het forse postuur en de erg kleine staart op. Opmerkelijk is ook de metaalachtige glans die soms zichtbaar is op de zwarte delen van de vleugels. In de vlucht zijn de witte vleugelstreep en de witte eindband van de staart goed zichtbaar.

Dankzij de opmerkelijke vorm van de snavel kan de vogel noten kraken die voor andere vogels oneetbaar zijn. Behalve noten eet de vogel ook zaden en jonge planten. De appelvink leeft voornamelijk hoog in de toppen van bomen, waar de vogel vlak bij boomstam een groot nest bouwt. Op de grond hipt de vogel rond met opvallend grote sprongen. Appelvinken blijven ’s winters in hetzelfde gebied, maar bevinden zich dan minder in de boomtoppen.

18 thoughts on “Appelvink in de tuin.

  1. Ooh…wat ben jij een geluksvogel, Tiny!!!
    Een schitterend vogeltje en zo mooi van alle kanten gekiekt.
    Ik heb deze zelfs nog nooit in het echt gezien, laat staan op de foto gezet.
    Hij zal nu vast wel vaker in je tuin komen nu hij eenmaal de weg weet.
    Groetjesssss…Ria.

  2. Jouw tuin is toch wel een vogelparadijs, dat je zoveel bezoek krijgt. Niet alleen van de ‘gewone’ huis-tuin-en-keukenvogels, maar ook de bijzondere. Een prachtige ‘vangst’ deze appelvink. Ik heb hem nog nooit in het ‘eggie’ gezien. Heel fraaie vogel, die je goed te ‘pakken’ hebt gekregen.

  3. Hallo Tiny wat staat hij er prachtig op..hij lijkt wel te poseren voor je.Ik heb hem ook in de tuin maar heeft zijn plekje een 5 tal meter van mijn raam en dat kan mijn fototoestel net niet aan..moet ik teveel inzoemen verdwijnen de mooie kleuren.Maar dan geniet ik maar van jou exemplaar.Net of hij zit bij mij op schoot.Zalig vind ik ook..zo veel leven in de tuin.

Geef een reactie

