Paardenbijter (libel)

De paardenbijter (Aeshna mixta) is een echte libel uit de familie van de glazenmakers (Aeshnidae). Het is met 63 mm een grote soort, maar een van de kleinere glazenmakers.

De soort komt algemeen in Nederland en België voor maar is nergens talrijk, de libellen leven verspreid. Ze zijn te vinden bij stilstaand of langzaam stromend water, vaak bij tuinvijvers. De vliegtijd is van midden juni tot begin november, met een hoogtepunt van half augustus tot half september.

De paardenbijter bijt geen paarden, maar dankt zijn naam aan het feit dat hij vaak jaagt op insecten die zich dichtbij het lijf van dieren of mensen ophouden, waardoor het lijkt of hij ze bijt.
Op de foto is een kenmerkend verschil met juffers goed zichtbaar: juffers houden de vleugels in rust samengeklapt achter zich, terwijl echte libellen de vleugels horizontaal houden.

17 thoughts on “Paardenbijter (libel)

  1. Hallo Tinie,

    Een hele mooie opname van de Glassnijder, het is namelijke een Glassnijder de paardenbijter die heeft meerdere kleuren en die komen eind juni begin juli te voorschijn.

    Ik had zelf vorige week er ook een gefotografeerd en dacht ook dat het een paardebijter was maar het werd door de waarneming.nl erop gewezen dat het om een glassnijder ging. ik ben gaan zoeken op internet en ze hadden gelijk.

    een fijn weekend.

    groetjes Tonnie

    • Deze foto komt uit mijn archief, dus later in het jaar genomen zijn, kan het niet meer terug vinden, als ik zoek op internet zie ik bij de Glassnijder groen achter zijn kop, bij deze niet.
      Dus wat het is ???

  2. Zoiets groots kwam een aantal jaren terug mijn kamer in vliegen. Heb hem met een bakje en een papiertje weer buiten kunnen zetten. Maar ik was toen wel onder de indruk. Heb nadien niet meer zoiets gezien. Blijven toch mooie exemplaren. groetjes Jenny

  3. Juffers en libellen, het zijn allebei prachtige kunstwerkjes van moeder natuur.
    Het verschil wist ik ook niet, maar weer wat geleerd.
    En bijzondere namen hebben sommige dieren gekregen, vooral de kleine beestjes.
    Groetjes

Geef een reactie

