Allium sierui.

aluin

De allium is familie van onze alom gekende ui. Dit bolgewas wordt meer en meer toegepast in de hedendaagse tuin. Alleen is niet de lange bloei een troef maar de floristen maken daarna gebruik van de uitgebloeide zaaddozen om bloemstukken mee op te fleuren. Ze komen voor in verschillende maten, vormen en kleuren. Je kan ze planten vanaf oktober tot en met december.
Meestal bloeien ze in de maanden mei, juni en juli. Je moet ze maar één maal planten en de bollen mogen blijven zitten.

IMG_7293

IMG_7142

IMG_7163 1

Had 3 bollen gekocht, leek me mooi om ze bij elkaar te zetten, helaas is er maar een gaan bloeien.
Ga er zeker meerdere planten in oktober.

14 thoughts on “Allium sierui.

  1. Ja bij mij precies hetzelfde er bloeiden er maar twee, met alle soorten trouwens dat er maar een paar bloeien, ze moeten wel op de voor hun perfecte plaats staan volgens mij. Maar mooi zijn ze en niet alleen vanwege de zaaddozen. Helaas zijn ze bij mij dit jaar door de regen afgeknapt. Fijne zondag!

  2. Ja een prachtige bol ! Heb er zelf ook nog één liggen die ik steeds vergeet in de grond te zetten.
    Hoop dat ik er deze herfst wel aan denk en dat hij dan volgend jaar net zo mooi wordt als deze.

    Mooi ook je collage !

    groetjes, Truus

  3. Het zijn net die leuke Ikea lampen in het klein en in het paars! Ze zijn prachtig. Leuk om de bloei zo tot ontwikkeling te zien komen.

  4. ’t zijn inderdaad heel mooie en dankbare bloemen!

    niet alleen in je tuin, maar zeker ook in dit blog, tiny! :-))

    wij hebben ze ook in de tuin staan. de gewone sierui bloeit makkelijk, maar de allium gigantheum, da’s andere koek. enfin, toch in onze (zand)grond. ;-))

    veel succes, tiny!

  5. Daar moet ik er voor volgend jaar ook maar eens een paar van aanplanten.
    Door tijdgebrek is er van de tuin niet veel terecht gekomen dit jaar.
    Ik vind dit zo’n mooie bloem en die met de hommels is helemaal fantastisch!

Geef een reactie

