Rode zonnehoed




De rode zonnehoed (Echinacea purpurea) is een vaste plant. De plant is afkomstig uit Noord-Amerika en behoort tot de familie Asteraceae.

Op een plek in de zon wordt de plant 70 tot 120 cm hoog en vormt wortelstokken. Het blad is licht behaard. De onderste bladeren zijn eirond.

De rode zonnehoed bloeit in juli en augustus met ongeveer 10 cm grote bloemen, die een roestbruin bloemhoofd en een stralenkrans van purperkleurige lintbloemen heeft.

De vrucht is een nootje.

De plant heeft een vochthoudende, voedselrijke, zavel- of kleigrond nodig.

16 thoughts on “Rode zonnehoed

  1. Hadden we die maar nodig op onze hoofden een zonnehoed ;-)
    Maar daarmee is deze zonnehoed niet minder mooi die door jou in de diverse stadia is vastgelegd.

  2. Wat weer een originele serie Tiny.
    ik vind het heel leuk dat je in je blogs vaak kiest voor een thema en
    dat je dat dan op allerlei wijzen laat zien.
    Dit is zo ook weer zo’n prachtige serie geworden, van overigens ook
    een prachtige bloem!!
    Natuurkieker Coby

  3. Ik dacht even dat je een nieuwe rode zonnehoed had gekocht, toen dacht ik nog, je kunt beter een rode paraplu kopen. ;-)
    En toen zag ik je mooie serie van een mooi bloem.

  4. Ik ben wel eens jaloers op andere zoals ze een bloem of vlinder of wat dan ook weergeven. Deze rode zonnehoed van jou is een van die objecten die ik echt ontzettend mooi is weergegeven. Uit ieder plaatje schittert de prachtige weergave. Complimentje hoor Tiny.

    Groetjes, Helma

  5. hele fraaie opnames ervan tiny en weer leerzaam ,ik leer zo van jou op planten gebied ,ik zie ze onderweg wel bloeien in de tuinen ,maar verders weet ik er dan niks van komt ook wel graag insecten op denk ,hommels zag ik te laatst
    gr corina

Geef een reactie

