Bourtange in Groningen

De vesting is tegenwoordig een toeristische attractie van betekenis. Naast de volledig gereconstrueerde vestingwerken vindt de bezoeker er diverse bezienswaardigheden: een Marktplein met eeuwenoude lindebomen, vijf musea, winkels en restaurants, een historisch hotel (de kamers zijn voorzien van een bedstee) en een trouwzaal in het voormalige kruithuis. Daarnaast is de vestingmolen herbouwd en is de rosmolen gereconstrueerd. In het zomerseizoen worden er historische evenementen in de vesting georganiseerd, waaronder het grootste reënactmentevenement van Nederland: de Slag om Bourtange. De kerk van Bourtange bevat nog diverse overblijfselen van de oorspronkelijke vestingkerk, die als eerste nieuwe protestantse kerk in 1607 in de provincie Groningen werd gebouwd. De uit 1842 daterende synagoge is thans het Joods Synagogaal Museum.

Zeker de moeite voor een bezoek waard, vor meer informatie

Bourtange

20 thoughts on “Bourtange in Groningen

  1. Mooie serie van Bourtange en leuk dat je er voor gekozen hebt
    om de serie in zwart/wit te laten zien.
    Een leuk overzicht geef je zo van dit oude vestingstadje en ook nog
    interessante informatie!
    Natuurkieker Coby

  2. De sfeer komt geweldig tot z’n recht in z-w. Het is een van de plaatsjes waar ik nog een keer naar toe wil, zeker nu ik deze rapportage van jou zie.

  3. Een leuk stadje om door te dwalen. Je hebt mooie plekjes uitgezocht voor de foto’s. Toch had ik ze zelf liever in kleur gezien. Juist de de kleur rood vind ik zo typerend op deze plek.

  4. Mooie serie van dat oude vestingstadje, al had ik hem liever in kleur gezien.
    Het was wel extreem rustig toen jij er was blijkbaar, want er is geen mens te zien, en dat maakt je serie toch extra mooi.
    Ik ben er nog nooit geweest, maar dat zou eigenlijk toch nog eens moeten …

  5. Jammer dat je de foto’s in zwart/wit hebt geplaatst want het is er zo kleurrijk met al dat prachtige rood en dan die blauwe hemel erachter….. Het is een schitterende plek met veel bewaarde en gereconstrueerde historie.

  6. Een fraaie serie in zwart-wit, maar denk dat die in kleur ook heel mooi is (mooie kleurrijke collage ?). Ik ben weer terug uit het drentse land (wisselend weer en ook wisselende gezondheid: ben nog een beetje verkouden en niet echt fit).
    Groetjes

  7. O ja , deze serie komt heel goed tot haar recht in de grijstinten Tiny!
    Heel mooi vastgelegd!
    Zoals ik dit kan bekijken is het meer dan de moeite waard om hier is een bezoekje te brengen.
    Een super serie, met de nr 1 voor mij , de laatste foto, het doorkijkje, geweldig!

    Fijne dag nog
    Groetjes Sien

  8. Jammer dat het plaatsje zo ver weg is (voor mij) anders was ik er al lang een keer geweest.
    Mooi toch op deze manier één en ander mee te krijgen.
    Het werken met zwart wit geeft er ook een bijzondere sfeer aan.
    Gr, TruusW

    • Hallo hallo Tiny, prachtig.
      Heerlijk dat je hier zoveel aandacht aan geeft. Geweldig.
      de mooie kiekjes zeggen heel veel.
      eneuh het koolzaad, gussie mooi geel dat natuurlijk wel. maar oh oh je komt ter niet van af.
      Dank je wel voor al het moois…dag dag lieve zongroetjes.

Geef een reactie

