Kamperfoelie

Kamperfoelie (Lonicera) is een geslacht van slingerplanten en struiken dat zowel in Europa, China, Noordoost-Azië als in de Verenigde Staten voorkomt. Het geslacht behoort tot de kamperfoeliefamilie (Caprifoliaceae). De planten slingeren zich om andere planten en bomen heen.

De bloemen hebben vooral ’s avonds een sterke zoete geur. Ze zijn er in diverse kleuren, veel voorkomend is de roze-rode en geel-witte vorm. De plant is vrij gemakkeljk te vermeerderen uit zomer- of winterstekken

20 thoughts on “Kamperfoelie

  1. Beeldschone bloemen met een heerlijke geur!
    Deze moeten wij ook nog planten volgend jaar in de nieuw aangelegde tuin. Daarnaast zetten we een passiebloem tegen de luizen op de kamperfoelie.

  2. Een mooie struik heb je in een mooie kleur. Hier hangt er ook een van de buren op en over de schutting, maar eigenlijk met onooglijke bloempjes en die geurt ook niet. Keek toevallig vandaag naar de bloemknopjes, maar die komen open en dan is het al snel helemaal niks meer. Jammer.
    Groetjes en hier op een paar spetters na nog steeds stikdroog (zelfs de Kalmthoutse Heide brandt nog steeds na meer dan een dag!)

  3. Kamperfoelie , altijd weer een heerlijk ruikende plant
    (Hoe het met mijn been gaat.? Het gaat vooruit al wordt de knie in de loop van de dag wel dik. Ik zit nu meer op twee stoelen. Heb intussen weer gefiets en auto gereden. Het auto rijden gaat redelijk maar moet niet plotseling stoppen. Het fietsen gaat , maar ik moet geen kracht zetten ivm de wind, dat gaat niet. Dus met andere woorden het gaat vooruit maar ben er nog lang niet.Werk nu 2 x 2 1/2 u op therapie basis.)
    Nu ik wens jou met je voet ook veel sterkte want ik lees wel dat gaat ook niet zoals jij het graag zou zien
    Prettig weekend gewenst

  4. goeiemorgen tiny,
    wat een zalige luchten hangen er rond de kamperfoelie hé,
    mmmmm heerlijk en dan heb ik het nog niet over de vlinderkes die er op af komen :-)))))

    fladder fladder, jawel hé ook ik ben zo’n vlinderke,
    xxx

  5. Helaas, helaas ben ik er mega allergisch voor. Ik nies me een ongeluk bij die plant. Maar die geur is bedwelmend lekker en die bloemen……geweldig! Ik kijk wel naar je mooie foto’s, want daar word ik nooit allergisch van!

Geef een reactie

