De baardiris-Iris Germanica

Deze vaste plant varieert in hoogte van 0,6-1,4 m. De stengels zijn onbehaard, en stijf rechtopstaand. De groene bladeren zijn smal en staan eveneens rechtop. De onderste kroonbladen van de bloemen dragen draden, hieraan ontleent de plant ook wel zijn Engelse naam ‘German bearded iris’. Deze draden wijzen hommels de weg naar de diep in de bloem verborgen honingklieren. Onderweg hierheen krijgt het insect stuifmeel op de rug. De bloeitijd is mei tot juni.

17 thoughts on “De baardiris-Iris Germanica

  1. Het valt me op dat bij jou alles al in bloei staat terwijl hier dat allemaal nog moet komen, de Clematis staati nde knop en in de Irissen zie ikzelfs nog geen knoppen!
    Jouw Baardiris is prachtig van kleur!

    OT: Ik doe vandaag niet veel ben helemaal kapot, loop op m’n tandvlees en alles doet me pijn, dus lekker uitrusten, heb net een heel lang warm bad genomen ;0)
    Fijne zondag!

  2. Weer zo een prachtige Iris. Wat een prachtige kleuren staat deze ook in de vijver bij jou? Vandaag zijn er bij mij weer twee knoppen uit de Siva Siva iris gekomen. Die is bruinachtig van kleur.

  3. Wat een fraai exemplaar en als deze ook bij jou in de tuin staat is het inmiddels een bloemenparadijs bij jou. In mijn tuintje kan ik alleen maar blaadjes en bloemblaadjes vegen, want van allerlei bomen en struiken waait er met de stevige wind van vandaag van alles af. Dus kan morgen aan de slag!
    Groetjes

  4. Nieuwsgierig geworden door jouw reactie op mijn blog, breng ik een tegenbezoekje. Leuke gevarieerde site heb je met prachtige foto’s!
    Deze blauwe Irissen heb je ook heerlijk vast gelegd. Ze horen ook wel tot mijn favoriete bloemen vanwege de fraaie vormen.
    Ik heb genoten hier op deze site, dus je krijgt me nog wel weer op visite.
    Natuurkieker Coby

Geef een reactie

