Waterdrieblad (vijverplant)

Afmeting: 15 tot 30 cm.
Levensduur: Overblijvend.
Bloeimaanden: Mei en juni, soms ook in oktober.
Wortels: Een dikke, lange, kruipende wortelstok.
Stengels: In het water of op nat veen vormt Waterdrieblad horizontale, dikke, groene, vertakte en vrijwel niet behaarde stengels.
Bladeren: De bladeren groeien aan de uiteinden van de stengels. Ze zijn groot, 3-tallig met omgekeerd eironde, vaak zwak gekartelde deelblaadjes.
Bloemen: De bloeiwijzesteel is lang en draagt geen gewone bladeren, maar wel een tros van 10 tot 30 bloemen met vrij grote, schubvormige schutbladen. In knop is de bloemkroon naar de top toe roze gekleurdt. De geopende bloemen zijn wit, 1,4 tot 1,6 cm groot en stervormig. De binnenkant van de kroonslippen dragen talrijke forse, witte haren.
Vruchten: De boonvormige doosvruchten gaan met 2 of soms 3 kleppen open. De zware zaden zijn glanzend oranjebruin en blijven op het water drijven.

18 thoughts on “Waterdrieblad (vijverplant)

  1. Je hebt deze waterdrieblad wel heel mooi vastgelegd Tiny, want het is een vrij lastige plant om te fotograferen, vind ik… ;-)))
    Maar het is jou goed gelukt!!
    Lieve groetjes Anna

  2. De tweede foto duurde heel lan, voordat die zich opende en juist die geeft de naam aan deze plant.
    Ik heb deze nog nooit eerder gezien, maar vind hem heel mooi.
    Een lust voor het oog, al die witbehaarde bloempjes!!
    Fijne avond nog en groetjesss….Ria.

  3. Wat een bijzondere waterplant, Tiny. Het lijkt me knap lastig om die knallend witte bloemetjes mooi te fotograferen, maar dat is jouw erg goed afgegaan.
    Toch maar eens kijken of die hier in een tuincentrum te krijgen is, want zo’n vrolijk bloeiertje wil ik ook wel in de vijver.

  4. Wel een prachtige plant om naar te kijken en zeer fotogeniek. Heel mooi dat wit wit is gebleven Tiny zonder dat de details verloren zijn gegaan, complimenten.

  5. Een bijzondere vijverplant, die ook nog nooit gezien heb. Mooi helder wit en dan die opstaande “haren” op de bloembladeren: een fraai plantje.
    Die staat bij jou in de vijver te pronken?
    Groetjes
    OT Kom even kijken, voordat ik te ver achter ga lopen.
    En een log gemaakt van het fietsen gisteren en vandaag, want de conditie moet op peil gehouden worden en dan gaat de camera op de racefiets toch mee!

  6. Ik heb de naam gelijk opgeschreven, want zo’n schitterende plant past ook wel in mijn vijver. Wat een gaaf ding! Door al mijn weblogtuiniervriendinnen gaat mijn tuin er stukken mooier uit zien. Jullie zijn een inspiratiebron, waar geen catalogus tegen op kan. Mooi gefotografeerd, Tiny!

  7. De Japanse esdoorn komt wel goed denk ik.
    Hier is dat de normale manier van snoeien, gewoon tot bijna tegen de grond en de struiken komen altijd uitbundig terug ;-)
    Het vriest hier natuurlijk ook nooit.

Geef een reactie

