Kerkje ijhorst

Afgelopen weekend was ik in Meppel om ’s avonds door te gaan naar Heereveen, zaterdag en zondag met het mooie weer hebben we wat dorpjes in het mooie Drenthe bezocht, lekker op een terrasje in de zon gezeten en van alles gezien, dus mijn archief is weer redelijk gevuld.
Het lopen gaat gelukkig ook weer beter ;-)

Het kerkje dat er nu staat dateert uit het jaar 1823. De omgeving is uniek. Het kerkhof grenst aan de hooilanden van de Reest en achter de kerk heb je een prachtig uitzicht over het Reestdal. Opvallend is het klokkenstoel.
De stoel staat met zijn poten op grote zwerfkeien. Een klokkenstoel werd gebouwd als de kerkelijke gemeente de bouw van een toren niet kon betalen. Een noodoplossing dus.

17 thoughts on “Kerkje ijhorst

  1. Allereerst fijn dat er vooruitgang is met je voet. Ik ken het kerkje van buiten er loop een zg. kuierpad langs dat je vanuit IJhorst kan wandelen. Mooi om te doen. Zo’n klokkestoel is altijd wel heel apart.

  2. Fijn dat het met je voet weer beter gaat. Mooi hè zo’n oud kerkje en dan die klokentoren prachtig. Als ik zoiets zie dan moet ik even over het kerkhof lopen. Dat hoort er dan voor mij gewoon bij!

  3. ik miste een torentje op de kerk en dan is het heel vreemd om ‘m 2 foto’s lager tegen te komen op het kerkhof?? :-))

    ik leer hier zelfs dat dit een klokkenstoel is?

    wat een bijzonderheden allemaal, tiny!!
    dankjewel voor deze mooie, leerrijke serie! :-))

  4. zo’n klokkenstoel had ik nog nooit gezien..

    mooie sfeerfoto’s !

    ik wist helemaal niet dat je problemen had om te stappen, van harte beterschap gewenst…

    groeten

  5. Gelukkig, dat gaat met dat lopen dus de goede kant op (zowel letterlijk als figuurlijk).
    Kunnen we weer veel foto’s verwachten de komende tijd :-)
    Wat zijn je foto’s bij Andre Rieu ook mooi gelukt.

  6. Ijhorst, daar hebben wij een keer in een huisje gezeten in een vakantiepark!

    En andré Rieu, meegemaakt op het Vrijthof in Maastricht. Fantastisch! je hebt er mooie foto’s van kunnen maken.

Geef een reactie

