Giethoorn 2

Giethoorn (Stellingwerfs: Gietern) is een dorp in de kop van Overijssel, in de gemeente Steenwijkerland in de Nederlandse provincie Overijssel. Tot 1973 was het een zelfstandige gemeente. Giethoorn ligt tussen Steenwijk en Meppel.

Het dorp telt 2620 inwoners en is bekend door zijn bruggetjes, waterwegen en punters. Het wordt wel het ‘Hollands Venetië’ genoemd.

Door de vervening ontstonden plassen en meren. Om de turf te vervoeren groef men vaarten en sloten. Vele huizen zijn als het ware op eilandjes gebouwd, die alleen via bruggetjes te bereiken zijn. De meeste van de meer dan 176 bruggen zijn privé-eigendom.

De enige doorgaande verbinding over land is een fiets- annex wandelpad dat dwars door het dorp loopt, het voornaamste verkeer vindt plaats over het water.

19 thoughts on “Giethoorn 2

  1. Jaren heb ik niet zo ver van Giethoorn verwijderd gewoond en ik heb er nog nooit gevaren. Gebrek in mijn opvoeding. :-) Wordt toch tijd dat ik dat ook eens ga doen. Kijken of ik manlief kan porren daarvoor. Want iedere keer weer geniet ik van de plaatjes uit het waterrijke dorpje.

  2. En daar ben ik nou nog nooit geweest,
    moet ik toch maar is doen, je foto,s
    laten zien dat het er prachtig is, en wat
    hebben we er mooi weer bij gehad he..

    Fijne avond nog groetjes Coby en een lebber van Amber

  3. Mooie serie Tiny! Alleen van die bruggetjes krijg ik nog de kriebels als je daar met de racefiets overheen moet, zeker als het druk is. Maar jouw foto’s van diezelfde bruggetjes zijn mooi en een kenmerkend onderdeel van het dorp.
    Leuk die foto van de zwaan!
    Groetjes

  4. Het was ondanks het mooie weer toch niet te druk gelukkig anders is het file varen. Leuk blijft het daar door de grachtjes in Gierhoorn te varen dat laten jouw foto’s overduidelik zien.
    fijne avond nog

  5. Prachtige foto’s van een mooie omgeving.
    En zo in het bootje belast je je voet niet zo veel
    Wij hadden hier zondag lekkerder weer dan zaterdag dit kwam mede door de wind

Geef een reactie

