Timanfaya, nationaal park Lanzarote 10


Tussen 1730 en 1736 en in 1824 heeft een reeks vulkaanuitbarstingen plaatsgevonden waarbij elf dorpen verzwolgen zijn.
Een groot deel van het eiland is bedekt met lava en ziet eruit als een maanlandschap omdat er bijna geen begroeiing is.

Het nationale park Timanfaya bestaat uit vulkaankraters, lavavelden.

Bij de ingang van het park wordt gedemonsteerd hoe heet de grond nog is.

Wanneer er hooi in een kuil wordt gedaan, vliegt dat hooi binnen een paar tellen in brand.

Via een metalen buis wordt water in de grond gegoten en enkele seconden later spuit het water als een fontein hete stoom omhoog.

Tot zover ging het goed met fotograferen.
Aan de voorkant van de bus ging het goed, maar de zijramen nu geen last van weespiegelingen, maar getint glas, dus alle foto’s blauw ;-(

Jammer, maar aan de andere kant, het is zo genieten en zo ontzettend mooi, ze hadden er in de bus ook prachtige muziek bij. Spannend !!
En dan kun je beter gewoon kijken en het beleven dan door een lens te kijken.

Het restaurant El Diablo is net als de rest van de bebouwing en de inrichting, door César Manrique ontworpen. De grill van het restaurant bevindt zich boven een zes meter diep gat in de grond waar het 350° C is. Deze aardwarmte zorgt al honderden jaren voor een continu hete luchtstroom waarin het restaurant al haar vlees kan barbecueën.

Heb nog ff een foto van uit archief gehaald, 24 december 2003 zag het er zo uit…
Zal het er iedere dag wel anders uitzien, andere lucht, ander licht en gevoel.
Maar iedere keer als ik deze foto’s zag wist ik dit wil ik nog een keer zien en wie weet nog wel een keer….

11 thoughts on “Timanfaya, nationaal park Lanzarote 10

  1. De blauwe foto’s geven een wel heel bijzondere sfeer aan de omgeving. Het lijkt wel een maanlandschap (hoewel ik niet uit ervaring weet hoe dat er uitziet ;-) ).
    Smaakten het vlees of de vis nog anders nu het geroosterd is boven hete (vulkaan)lucht ipv houtskool?

  2. had je de witbalans niet kunnen aanpassen tiny??

    timafaya… dat lijk een park dat naar jou heet :-)
    geweldig zeg,
    gooi wat stro in de grond en hoppa je hebt een kapmvuur,
    een emmer koud water, en je komt van een warme douche thuis voorde afwisseling ook nietgek hoor:-)

    xxx

  3. Prachtig om het nogmaals te zien en nu in jouw fotoserie. Die demonstratie van dat hooi en dat water kan ik me nog goed herinneren.
    Het is toch wel een heel bijzonder landschap.

  4. Een fascinerend landschap. Ik hou wel van dit soort ruige natuur. Die blauwe foto’s hebben wel iets mysterieus. En gelijk heb je dat je beter kunt genieten, dan met je camera te gaan zitten prutsen, want dan mis je de helft! De bbq ziet er goed uit, maar dat is aan mij nu niet besteed, want leef nog op vloeibaar! Ik hoop dat de medicijnen helpen, want ben er nu al anderhalve week zoet mee (heerst hier volgens de dokter).
    Dat dit een gebied is wat je wilt zien geloof ik graag. Je hoort het van veel mensen dat dit het mooiste eiland is.
    Groetjes

  5. Ik heb als het goed is ergens in Nederland nog een stuk lava liggen…
    Maar zelf ben ik er nog nooit geweest!
    Het ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Maar zal in het echt nog vele malen mooier zijn!

  6. da’s een goeiekope manier voor een restaurant om te kunnen koken?
    wel heel speciaal om te mogen meemaken, denk ik?

    na afloop krijg je een gratis een heetwaterdouche erbovenop? :-))

    het landschap is heel bijzonder en doet vreemd aan, zo zonder ‘leven’.
    ik reis nog ff langs dit maanlandschap ..

  7. Imponerend is dit landschap en ‘stinkt’ het er ook naar zwavel??? Kan me voorstellen dat je dit weer wilde zien. De blauwe waas over dit landschap geeft het onherbergzame iets mystieks. Ik wist niet dat Lanzarote zoveel te bieden had, echt geweldig.

  8. Ik kan je bewondering voor dit landschap niet delen, vind het maar dor en somber, wel indrukwekkend zeker met die demonstraties van de warmte die er nog zo vlak onder de oppervlakte zit. Dat restaurant zal wel niet zo duur zijn want ze hoeven geen stook- en kookkosten te berekenen. Al met al een indrukwekkende serie Tiny.

Geef een reactie

