Jardin de Cactus – Lanzarote 6

Cactussentuin.
Je zal het horen van iedereen die op vakantie naar Lanzarote is geweest. Het eiland barst van de cactussen. Groot of klein. Stekelig of zacht. Blauw of wit. Of groen. Cactussen zijn in alle soorten en maten op het eiland te vinden. Jardin De Cactus is een eerbetoon aan wat misschien wel de meest beroemde eilandbewoner is.

Om een bezoek aan deze cactustuin te waarderen hoef je absoluut geen fauna-expert op het gebied van de Cactus te zien. De meer dan 1400 cactussen die in deze tuin te vinden zijn worden door de meeste toeristen met verbazing aanschouwd. Veel van de cactussen die je hier zult vinden hebben verbazingwekkende, soms zelf lachwekkende vormen.

De oude cactusindustrie van Guatize
Jardin de Cactus ligt aan de rand van het slaperige dorpje Guatize. In dit dorp was er ooit een bloeiende en weelderige cactusindustrie. De cactussen die hier groeien zijn namelijk een ideale leefomgeving voor de Cochenilleluis, een schildluis die de stof karmijn produceert. Karmijn is een natuurlijk kleurstof. Met het ontstaan van chemische processen waarmee deze kleurstof kon worden geproduceerd verdween de industrie van het eiland.

De cactustuin ligt in een oude groeve in de vorm van een amfitheater. Cesár Manrique heeft deze groeve ongevormd tot cactustuin.

Nu ben ik niet zo’n cactus liefhebber, maar je zag hier meer dan 1400 soorten in alle maten.

Dit was het laatste project van Cesár Manrique.
Hij is verongelukt op Lanzarote in 1992 voor zijn eigen huis, bij de rotonde staat ook een kunstwerk.
Ook het huis hebben we later die dag bezocht.

15 thoughts on “Jardin de Cactus – Lanzarote 6

  1. Prachtig al die cactussen in verschillende kleuren, soorten en maten. Vroeger was ik wel van cactusplantjes in huis maar nu niet meer, maarja was toen mode hè, maar dit is een heel ander verhaal en heel erg mooi. Leuk dat gezicht van stenen met die ogen.
    Volgens mij hebben jullie weer veel gezien en genoten, dus het werken zal wel tegenvallen, want op een andere site begreep ik dat je deze week weer aan de slag bent. Ik heb al mijn links bezocht want heb die in de nieuwe log gezet en dan moet je wel even kijken of ze werken!!!!!!!
    Groetjes

  2. Cactussen zijn nu niet bepaald mijn planten. Maar om ze zo in een tuin te zien, vind ik ze hartstikke mooi. Wat een soorten. De tuin is mooi aangelegd. De cactussen in het venster zijn zeker gemaakt door Cesár Manrique. Net zoals de kreeft en de vissen die je eerder liet zien. Heeft hij mooie ontworpen.

  3. Wa ontzettend leuk om al even mee te kijken.
    Wij gaan volende week donderdag naar lazarote…het zal onze 1ste keer worden.
    Gaaf hoor….nu alvast jullie mooie foto’s bewonderen.
    Lijkt me wel wat om naartoe te gaan .

    fijne vakantie nog…groetjes Carla.

  4. Beetje bizar vind ik deze cactustuin er wel uitzien, zelfs een stenen monster.Maar als je dan de verschillende mooie bloemen ziet in deze planten heeft het toch wel iets. Wat een enorme afmetingen kunnen deze cactussen krijgen.

  5. Ik kan wel blijven “woowen”….
    Prachtig al die vormen en soorten en zeker
    een bezoek waard! Er is écht een kunstenaar in César verloren
    gegaan, die man heeft prachtig werk gemaakt!

    Ajuuuuus,
    beuzeblaadje

  6. wat een lekker snoetje tiny:-)
    en wat staan er daar véééél machtig zeg,
    ik heb een cactus van aruba meegenomen in 1986 en dei staat elk jaar in bloei,
    “heftige schoonheid”
    kan ik j e zeggen:-0

    mooi bezoek geweest tiny,
    slaap lekker waor durske:-)

  7. Cactussen vind ik meestal niet mooi. Ik heb het ook niet zo op stekels.
    Daar staan wel mooie exemplaren en er staan grote tussen, als ik ze vergelijk met de personen die ertussen lopen!

  8. Ook ik ben geen echte cactusliefhebber, maar als ik in de buurt was, zou ik die tuin zeker willen zien.
    Wat een enorme cactussen groeien daar. Het lijkt wel een soort omgekeerd Madurodam, de bezoekers zijn er kleiner dan veel van de modellen die er staan te pronken. Heel bijzonder.

Geef een reactie

