Lanzarote 1



Het was voor de tweede keer dat we naar Lanzarote gingen op vakantie, we waren er in 2003 met kerst.
Het vulkanisch landschap trok ons toen al aan en na een vakantie op Tenerife en La Palma toch besloten nog een keer naar Lanzarote te gaan.
Dit keer voor 2 weken om er eens wat uit gebreider dingen te bekijken.
We hebben veel gezien, de zuidtoer en Noordtoer gedaan en dat was zeker de moeite.

Een belangrijke en wellicht de bekendste kunstenaar op Lanzarote was César Manrique die veel heeft gedaan om het oorspronkelijke karakter van het eiland te behouden. Zo heeft hij bewerkstelligd dat alleen de traditionele kleuren groen, blauw en bruin zijn toegestaan voor deuren en kozijnen; en de huizen er niet hoger dan vier verdiepingen mogen worden gebouwd, bovendien wit geschilderd moeten zijn. Verder zijn grote reclame uitingen verboden: alles om zoveel mogelijk van het eiland in oorspronkelijke staat te behouden (in tegenstelling tot eilanden als Gran Canaria en Tenerife waar door massatoerisme veel “beton en neon” te vinden is). Direct in het oog springend zijn zeven kunstwerken van Manrique genaamd “Juguetes del Viento” (speelgoed van de wind). Ze zijn o.a. bij het vliegveld en op de rotonde bij zijn huis te vinden.

We hebben een tour gedaan waar al het werk van César te zien was..
Daar over later meer..
Lanzarote ligt het meest noordelijk en oostelijk van de eilanden van de Canarische Eilanden, een archipel in de Atlantische Oceaan, circa 130 kilometer voor de noordwestkust van Afrika. Het behoort toe aan Spanje. Lanzarote is een vulkanisch eiland, meer dan vijftien miljoen jaar geleden ontstaan.

Je moet er van houden, het oogt als een saai, dor, zwart landschap met witte huisjes en palmbomen.
Maar het ademt rust uit en daar was ik naar op zoek ;-))

Wordt vervolgd…

15 thoughts on “Lanzarote 1

  1. Saai, dor en zwart is ook mooi. Zeker als het doorbroken wordt door wit en groen. Maar ik neem aan dat je ook blauw hebt gezien. ;-)
    Dat je daar rust vindt (gevonden hebt), wil ik graag geloven. Ik verheug me al op het vervolg.
    Geniet eerst maar van het weekend!

  2. ahhh’wij gaan genieten wij staan op het punt uit te stappen en een heerlijke toer te doen, oh wat gaan wij smullen

    * mouwen oprol*

    * zucht*

    laat maar komen, droomluiken open zet :-)

    xxx

  3. Gelukkig geen massa toerisme.. lijkt me interressant zoals je het beschrijft. Dit landschap heeft toch wel iets ‘eigens’ wat ook bijzonder is te noemen. Heerlijke blauwe luchten, wind en zon én zee… ben erg benieuwd naar je volgende foto’s.
    groetjes Ada

  4. Dat dorre “maanlandschap” moet je even doorheen kijken. Wij zijn alleen maar op Lanzerote geweest. Ik vind het wel erg mooi dat ze dergelijke regels aan de bebouwing hebben gegeven.

  5. Heel goed dat een van de eilanden nog zo goed in de oorspronkelijke staat (nou bijna) bewaard is gebleven. Iedereen die op Lanzarote is geweest roept erover. Het zou mij ook het meest aantrekken als ik nog zo ver weg zou willen, maar ja een vliegtuig…..
    Ik ben benieuwd naar het vervolg van je vakantieverhaal.
    Groetjes
    OT Mijn weblog FietsMargreet is dankzij web-log tot stilstand gekomen. Ik kan er niet meer in, dus een nieuwe opgestart: http://fotofietsmargreet.blogspot.com dus daar kun je mij nu voorlopig vinden. Is nog wel ff wennen, maar beter dan niks.

  6. Met dit landschap heb ik niet veel Tiny. Misschien dat je er geweest moet zijn om te voelen wat jij bedoeld.
    Sorry, maar voor mij oogt het inderdaad als….

    Maar dat César Manrique die regels erdoor heeft gekregen vind ik top. Trots op de cultuur van zijn land en die is in heel wat landen opgeofferd aan de commercie.
    Hij zag het landschap dus duidelijk anders dan ik….

    Ik wens je een mooi weekend. Gr Jan W

  7. Hoi Tiny,
    Vol spanning wacht ik op de ‘rondreis over Lanzarotte’. Wij zijn er nog nooit geweest. Het lijkt mij nog een eiland dat nog enigszins verschoond is gebleven van, zoals je schrijft beton en neon. Ik ga denk ik op de eerste rij in de bus zitten.
    Fijn weekend.
    gr.
    Ton

  8. Eerlijk gezegd spreekt het mij zo in eerste instantie totaal niet aan dus aan jou de taak om me te overtuigen van de schoonheid van Lanzarote! Die rust daar kan ik me wel wat bij voorstellen, ik ben heel benieuwd naar de rest van je foto’s!

  9. Heb van je laatste drie logjes genoten Tiny
    Wat een prachtig oord!
    Het is juist leuk om je in de bevolking en in de natuur te verdiepen.
    Dan proef je echt alles van deze eilanden.
    Heerlijke vakantie sfeer geef je weer.
    Van de foto`s wordt je al relax :)
    Groetjes :) Aly

Geef een reactie

