Fitis

Fitis
De bovenzijde is bruingrijs van kleur
De onderzijde is lichter gekleurd
Boven het oog bevindt zich een lichte streep
De poten zijn licht van kleur

De zang en de kleur van de poten zijn ongeveer de enige kenmerken waardoor de fitis van de tjiftjaf te onderscheiden is. De poten van de fitis zijn duidelijk lichter, terwijl de zang uit een lange serie aflopende tonen bestaat.

Zoekend naar voedsel zoals insecten en spinnen is de fitis bijna voortdurend in beweging. In het najaar neemt het gewicht van de fitis toe van ongeveer acht gram tot soms wel meer dan 14 gram. Het extra gewicht bestaat voornamelijk uit vet, dat de vogel nodig heeft als energie om de overwinterplaats in Midden-Afrika te bereiken.

In het voorjaar keert het mannetje als eerste terug, zodat een territorium bezet kan worden voordat de vrouwtjes arriveren. De mannetjes hebben vaak met meerdere vrouwtjes tegelijk een nest, maar helpen wel alle deze vrouwtjes met het voeren van de jongen.

Dit vogeltje zit al een paar dagen in de tuin, ik hoor ’s morgens al heel vroeg een vogel fluiten wat me onbekend voorkomt.
Gisteren toen ik de raam opendeed zat deze bijna binnen, ging allemaal zo snel, dat ik even dacht dat het een musje was.
Maar vandaag zag ik hem weer, door zijn gedrag en het formaat, net iets kleiner als een mus, de camera gepakt, de powershot lag standby, maar moest nogal inzomen om hem op de foto te krijgen.
Dus echt mooi scherp zijn ze niet.
Maar toch leuk weer eens ’n andere soort in de tuin gehad.

17 thoughts on “Fitis

  1. ohhhhh je hebt hem gevangen :-)
    wat een goddelijk beestje hé,
    een van mijn lievelingetjes
    naast klein jantje en roodborstje en meesje, hihi
    teveel om op te noemen eigenlijk wat een gave foto’s tiny

    WOW
    slaap lekker

  2. Ik zag en hoorde hem vandaag ook bij ons in de tuin! Maar toen ik m’n toestel gehaald had, vloog hij weg! Jammer.

    Jij hebt hem wel mooi op de foto staan Tiny!

    Prachtig! het is een heel klein leuk vogeltje!!

    Groetjes Thea

  3. Wat een leuk vogeltje. Je hebt het er aardig goed op staan.
    Ik denk dat hier de afgelopen week ook zo’n vogeltje zat. Het ging te snel om het precies te zien, maar door jouw foto’s en verhaal ben ik er bijna zeker van.

  4. hihhihi, je hebt hem maar mooi !!!
    en dat is al héél wat , want rap zijn ze hé ??
    je raad nooit wie er bij mij staat te jodelen
    hahahahahaha, had hem al gehoord dus
    dacht hebben moet ik hem .
    Leuke serie hoor , en je krijgt hem vast
    nog wel vaker voor je lens ….
    tuinwerk gedaan ?? viel een beetje tegen hé ??
    en nu is de zon er wel al vroeg …..
    meis een fijne werkweek ..
    groetjessss Leen en Lotje

  5. Hey, het is Fitis-dag! Ik zag hem net ook bij Lenie. Knap gespot, hoor. En de foto’s zijn ook niet slecht. Maar ja: tegen zulke concurrentie kunnen wij niet op, hé? Ik zeg ook “wij”, want mij lukt het ook nooit om zulke mooie vogelfoto’s te maken als zij. Fijne dag, Tiny!

  6. Ik kom net bij Lenie vandaan en die had ze ook al zo mooi vastgelegd. Wat een treffer zeg voor jou.
    Ik heb net eerst op de site, maar eens naar de verschillende vogelgeluiden geluisterd. Door al jullie blogs wordt de motivatie steeds groter om steeds meer te willen leren van de natuur. :-)

  7. Hee alweer een fitus, mooi hoor al heb ik er nooit van gehoord.
    Hier zijn de merels en de koolmezen aan het nestelen, gezellig hoor..Maar ik ga er van door en aan me werk, de laptop zit weer aan me schoot vast geplakt, weg er mee ….lol

    Liefs Coby

Geef een reactie

