Goudvink

Had het geluk zowel het mannetje en vrouwtje in de tuin te hebben.

Door de heldere kleuren is het mannetje met geen enkele vogel te verwarren, vooral de oranje-rode buik is onmiskenbaar. Het vrouwtje is veel minder helder gekleurd, maar is net als het mannetje te herkennen aan de witte stuit, de zwarte staart en de zwarte kruin. Vooral in de vlucht vallen de witte vleugelstrepen en de witte stuit op, die beiden afsteken tegen de verder zwarte vleugels en staart.

Het nest wordt gebouwd in een naaldboom of in dicht struikgewas, waarbij de goudvink eerst een onderlaag van gras en takjes maakt, voordat daarop het echte nest gebouwd wordt. Goudvinken verblijven het hele jaar in Nederland, maar in sommige winters komen vogels uit Scandinavië in vrij grote getallen overwinteren in de Nederlandse duingebieden. Hoewel de goudvink in het broedseizoen in paartjes leeft, vormen de vogels ’s winters vaak kleine groepen.

21 thoughts on “Goudvink

  1. Ja ik heb deze ook eens gezien op het landweggetje achter ons huis.
    Ik dacht wel, zal een vogel zijn die uit een kooitje is gevlogen.
    Je hebt hun heel mooi vast kunnen leggen!
    Dat is boffen.

    Hebben jullie alweer sneeuw gehad?
    Niet te geloven, hier zaten ze vanmiddag ( wel beschut ) op het buiten terras.

    Maar er zal toch wel een keertje een einde aan komen :-)

    Fijne avond nog
    Groetjes Sien

  2. Bofkont, dat je die in je tuin hebt!!! Ik vind dat prachtige vogeltjes, maar heb die nog nooit in de tuin gehad.
    Daar wordt je toch wel blij van als je die gefotografeerd hebt. Alles bij elkaar toch een mooie, maar koude dag.
    Fijne avond nog en groetjes

  3. Wat een bofferd ben je dat je dit mooie vogeltje in je tuin hebt.
    Hoop dat deze mooie goudvink ons ook een gouden zonnetje brengt straks, ligt hier weer sneeuw nl.

  4. Wat gaaf! Ze lijken wel ontsnapt uit een voliére. Wat een kleuren. Goed gefotografeerd, Tiny. Volgens mij heb ik deze nog niet veel gezien in weblogland. Behalve dan bij de expert uit Groningen. Maar deze eer komt alleen jou toe vandaag. SUPER!

  5. Wat een geweldig mooie vogel!
    Ik heb er al wel eens een in de vlucht gezien tijdns één van mijn wandeltochten, maar mijn tuin hebben ze nog nooit aangedaan :(

  6. Toeval?
    Ik wilde je laten weten, dat mijn broer een goudvink heeft gefotografeerd (zie mijn blog van 12 maart), en nu zie ik dat jij er ook een blog aan hebt gewijd!

Geef een reactie

