Olifant Swe San Thay overleden in Emmer dierenpark

Olifant Dierenpark Emmen overleden 18-02-2010

Olifant Swe San Thay van het Dierenpark Emmen is overleden. De Aziatische olifant lag woensdag dood in de stal. De oorzaak is nog niet bekend.

Het dier is voor sectie naar de universiteit van Utrecht gebracht. Swe San Thay was één van de zeven Aziatische olifanten die in 1988 vanuit Birma naar Emmen kwam. Zij kreeg in Emmen twee jongen. De olifant was 30 jaar oud.

Bijna jaar een geleden raakte het Dierenpark ook al een olifant kwijt. Annabel overleed in maart na een val in de droge gracht rond het verblijf.

Swe San Thay leeft voort…

Kunstenaar Erik Zwezerijnen uit Nieuw Buinen wil de overleden olifant Swe San Thay laten voortleven en geeft daarom zijn kunstolifant voor de tentoonstelling de Elephant Parade in Emmen, haar naam.
Vanaf 13 mei, Hemelvaartdag, zijn 75 levensgrote door kunstenaars beschilderde olifanten in het centrum van Emmen te zien. Later in het jaar krijgen ze via een veiling een baasje. De opbrengst komt ten goede aan beschermings-projecten voor de Afrikaanse olifant.

Deze foto’s zijn vorig jaar gemaakt in de dierentuin of dit de overleden Swe San Thay is, kan ik niet met zekerheid zeggen.
In mijn ogen lijken ze allemaal op elkaar, terwijl dat natuurlijk niet zo is.
Ben wel benieuwd wat de oorzaak is van het overlijden. Eind januari een bruine beer overleden en nu dit.

Triest en een verlies voor de dierentuin en hun verzorgers.

16 thoughts on “Olifant Swe San Thay overleden in Emmer dierenpark

  1. Wat een triest verhaal. 30 Jaar lijkt me niet al te oud, want ik dacht dat olifanten wel 50-60 jaar kunnen worden.
    Gelukkig heb ik beter nieuws: vanmiddag mocht ik Aafje weer meenemen naar huis. :-)

  2. Wat jammer en nog niet zo oud voor een olifant .Sneu voor de mensen die hem steeds hebben verzorgd.Fijne avond en weekend .Groetjes Dinieen Jan
    Nog bedankt voor de felicitatie 50 jaar getrouwd.

  3. Nu dacht ik dat ik deze foto al had gezien, kan dat Tiny?
    Het blijft triest natuurlijk, ik hoop dat ze er achter kunnen komen wat de oorzaak is geweest.
    Prachtige foto’s

    Fijn Weekend
    Groetjes Sien

  4. Och wat zielig!
    Wij zijn j.l. 7 februari nog bij de olifanten geweest.
    Er waren twee die ruzie hadden…
    ze liepen ook allemaal een beetje ongedurig rond vond ik!
    Trouwens alle dieren hadden het erg koud!
    Een oud mannetjes aap zat te trillen als een rietje op een steen.
    en veel aapjes zaten heel dicht tegen elkaar aan om warm te blijven.
    De roze flamingo`s zaten met hun kop ook in de veren gedoken en trilden op hun pootjes.
    Natuurlijk zijn zij dit barre weer ook niet gewend !
    Alleen voor de dieren al wens ik snel een beetje warmte.!

    Een fijn weekend Tiny.
    Groet :) Aly

  5. Het is te hopen, dat er niet één of ander virus rondwaart.
    30 jaar is nog jong voor een olifant en ze krijgen de beste verzorging, daar kan het niet aan liggen.
    Maar ja…ook dieren kunnen soms op jonge leeftijd overlijden.
    Het is goed, dat ze op zoek gaan naar de doodsoorzaak.
    De andere dieren zullen nu ook wel helemaal uit hun doen zijn.
    Groetjessss…Ria.

  6. Hoi Tiny,
    Erg jammer en verdrietig voor met name de verzorgers en de dierentuin. Nu weet ik niet precies hoe oud een olifant kan worden, maar 30 jaar lijkt mij nog aan de jonge kant.
    Hopelijk kan men de oorzaak van het overlijden achterhalen.
    Ondanks dit, wens ik je toch een fijn weekend.
    gr.
    Ton

  7. Ben ook wel benieuwd naar de oorzaak. Hij was niet ziek, ik heb steeds het gevoel dat dieren ook van hun vrijheid houden en niet in een gevangenis willen zitten …

  8. Hoorde dat op de radio dat er weer een olifant was overleden. Vorig jaar toch nog een jonkie. Altijd een beetje moeilijk, want die dieren kunnen niet zeggen wat ze hebben of waar het pijn doet. Een goeie verzorger kent zijn dieren wel en daar zal het ook niet leuk voor zijn.
    Groetjes

  9. Beste lezers, graag even uw attentie: in mijn berichtgeving over de olifant welke ik ga beschilderen voor de Elephant Parade Emmen 2010, spreek ik over de Afrikaanse olifant…dit dient echter te zijn: Aziatische!

    vriendelijke groet,

    Erik Zwezerijnen

Geef een reactie

