Het Karthuizerhofje in A’dam

Het Karthuizerhofje (Huys-zitten-weduwen-hofe) is gelegen aan de Karthuizersstraat 89-171

Op nrs. 89-171 bevindt zich een hofje dat officieel het Huyszitten Weduwenhofe wordt genoemd, maar bekend is onder de naam het Karthuizerhofje. Het werd in 1650 gebouwd op het terrein van een vroeger klooster. De opdracht tot bouw kwam van de Huiszittenmeesters, vooraanstaande kooplieden die ‘huiszittende armen’ ondersteunden met turf, levensmiddelen en soms huisvesting. Aan de straatzijde hebben de huizen witte drooglatten.
Het hofje maakt een ruime indruk door de twee bleekvelden en de grote binnenplaats. Binnen het hofje zien we boven de toegangspoort het Amsterdamse koggeschip, het grootste handelsvoertuig in de middeleeuwen.

Vond dit een heel mooi hofje.

12 thoughts on “Het Karthuizerhofje in A’dam

  1. Het is ook zo vreemd als je van de drukte in de stad, een poort doorgaat en meteen in een oase van rust terechtkomt.
    Prachtige opnames Tiny.
    Ik zie dat je de stad echt goed hebt verkend…
    Volgens mij heb je wel een leuke dag gehad met je dochter :-)

    Fijne avond nog
    Groetjes Sien

  2. een machtig mooi hofke tiny, ken jij de karthuizer katten, een vriendin van me had er een…
    pepijn, heette het dier,
    ik moet ineens aan hem henken, en zal haar eens gaan bellen….

    maak er een fijne avond van hé,
    xxx

  3. Oohhh, als ik deze hofjes zie smelt ik gelijk,
    al die raampjes en de mooie details om te smullen
    en de rust die voelbaar is op je kiekjes.
    SUPER!!!!!

    Dikke knuffel,
    Anneke en Lammert

  4. Zal een vrolijk gezicht zijn, als daar ‘s-zomers de was buiten hangt aan de “witte drooglatten”.
    Weer iets voor het wasweblog :))
    De twee bleekvelden zullen wel niet meer gebruikt worden.
    Heerlijk om hier rond te slenteren, lijkt me……
    OT Was het bij jullie ook zo lekker zonnig vandaag???
    Fijne avond nog.
    Groetjessss…Ria.

  5. Slim bedacht die drooglatten. Maar ik neem aan dat ze vandaag de dag daar geen was meer drogen met alle uitlaatgassen in de buurt. Ik vraag me trouwens af wat de reden is dat ze deze rekken aan de straatzijde hebben geplaatst en niet aan de kant van het hofje. Men liep toch niet zo te koop met wasgoed.

  6. Hoi Tiny,
    Ja, het is inderdaad een heel mooi hofje en dat midden in Amsterdam!
    Wat erg leuk is de verklarende tekst die je erbij hebt geplaatst.
    Fijne dag.
    gr.
    Ton

Geef een reactie

