heggemus

Kenmerken
De kop en de borst zijn grijs
De bovenzijde is donkerbruin van kleur
Op de rug bevinden zich donkere vlekken en strepen
De snavel is relatief dun, daaraan zag ik dat het geen gewoon musje was.

De heggenmus is een onopvallende vogel met als belangrijkste kenmerken de grijze kop en borst. De heggenmus is in Nederland een algemene broedvogel, maar is erg schuw en laat zich maar zelden zien.
Zal toch wel aan het weer liggen, dat allerlei vogels die schuw zijn nu recht voor mijn raam gaan zitten ;-)
Camera ligt altijd stand -by.

Het voedsel van de heggenmus bestaat ’s zomers voornamelijk uit insecten, terwijl in de winter vooral zaden en bessen gegeten worden. De vogel zingt vanaf een hoge zangpost zoals een boomtop. De zang bestaat uit een reeks heldere tonen en is al vroeg in het voorjaar te horen.

Een leuk en mooi vogeltje, die iedere dag wel ff terug komt in de tuin.
Rustig en lekker zit in het vogelhuisje.
Dus echt schuw is hij niet.

Zag vandaag ook twee roodborstjes in de tuin, zie je niet vaak.
Dus wie weet…over een tijdje een nestje, zou het zo leuk vinden.
Heb genoeg plekjes en nestkastjes in de tuin, maar nog nooit een nestje gehad.

21 thoughts on “heggemus

  1. Hier zijn het voornamelijk de merels wat overheerst. Ze jagen alle vogels uit het vogelhuisje.
    Ik heb nu op verschillende plekjes maar wat gelegd en opgehangen.
    Mooie collage!!!
    groetjes

  2. Dat zou heel leuk zijn Tiny, een roodborstennestje. Heb dat al zo af en toe vlakbij meegemaakt. Waar ze dan zitten weet ik niet, maar waarschijnlijk in de heg 1 huis verder, want dat is al bijna 2 jaar niet meer bewoond (ja krijgen dat niet verkocht, terwijl ze vroeger voor deze huizen in de rij stonden!). En als ze een nestje hebben zitten ze geregeld met eten in het snaveltje bij mij op de schutting. Dus ik hoop dat het lukt. Ik heb nu in 3 jaar tijd 2 keer een mezennest gehad, dus hoop daar ook weer op. Ze zitten geregeld in het nestkastje en jonkies schijnen naar het ouderlijk nest terug te keren!
    Groetjes

  3. Wat leuk dat je deze heggemus hebt weten te fotograferen! Ik heb hem hier nog nooit gezien. Mooie collage!
    De reiger staat er ook mooi op hoor net zoals je winterfoto’s!
    Ik loop een beetje achter zoals je ziet:-)
    groetjes en fijne avond!

  4. ik duim voor jou dat een koppel roodborstje jouw tuin uitkiest om een knusse nest te installeren!

    als ze deze collage van de heggemus zien, gaan ze onmiddellijk overtuigd zijn! :-))

    .. want wie wil niet door jou gefotografeerd worden en tot prachtige collage samengevoegd worden? :-))

    dankjewel voor je felicitaties, tiny!

  5. Een prachtige collage Tiny!
    Had gisteren nog een opname van een heggenmus kunnen maken in de tuin.
    Zat op de rozenboog, en ik kon hem zachtjes van onderaf kieken!

    Inderdaad 2 roodborstjes in de tuin, heel bijzonder !!
    Wellicht heb je geluk en hebben ze straks een nestje bij jullie in de tuin.

    Ben je al aan het weer gewend??? :-) :-)

    Fijne avond nog
    Groetjes Sien

  6. Ondanks dat ik genoeg voer heb klaar liggen, komen er niet zo veel vogeltjes op af. Een verdwaalde koolmees en een merelechtpaar. Heggenmusjes heb ik hier nog nooit gezien. Hartstikke leuk dat er eentje bij jou komt en dan ook nog zo rustig blijft zitten, zodat je hem goed kon fotograferen.
    Ik zal duimen dat je over een paar maanden jonge roodborstjes in je tuin hebt.

  7. Hoi Tiny,
    Ja, de heggemus, je ziet ze weer meer.
    Een aantal jaren geleden leken ze geheel verdwenen te zijn.
    Het blijven mooie vogeltjes.
    Leuk dat je er een hele beschrijving bij hebt geplaatst.
    Fijne dag.
    gr.
    Ton

  8. Er zit hier dagelijks een tiental mussen bij de voederplek, maar een heggemusje heb ik er nog nooit tussen gezien.
    Leuk dat hij zich bij jou regelmatig laat zien. Je hebt er een leuke serie van weten te maken.
    Spannend met die roodborstjes. :-)

  9. Schuw of niet…jij weet ze wel naar je tuin te lokken :))
    Ik heb altijd moeite om de mussen uit elkaar te houden.
    Ik zie hier ook weinig mussen, welke dan ook.
    Er zitten hier hoofdzakelijk allerlei soorten meesjes.
    Wel leuk om de Heggenmus eens van zo dichtbij te zien.

  10. Bleef toch bij dit heggemusje hangen vind de foto’s zo mooi en aandoenlijk. Tuurlijk heb ik ook de gaai en het haantje bekeken, al zal dit haantje niet meer van de toren kraaien.

  11. Mooie collage van de heggemus. En toevallig heb ik gisteren, toen ik nog een beetje aan het uitzieken was een pps over de mus gezien en heb ik daarna ook mijn dvd van de Vogelbescherming over de mussen weer eens bekeken. Beetje ziekzijn heeft ook nog wel nut. En nu heb jij zo’n fraaie mussencollage!
    Groetjes

Geef een reactie

