La Palma 9- vulkaan san antonio


Aangekomen op de vulkaan San Antonio was het weer ff anders.

Wat een wind, zo in de wolken.

We kregen de mogelijkheid een wandeling te maken op de rand van de krater.

Maar door de wind vond ik het toch maar eng.
We hebben maar een lekkere kop cappuccino gedronken daar in het informatiecentrum.

Het was een heel ervaring, zag er wel een beetje spooky uit.
En de rit terug , langs het gebied waar in julie een brand was geweest.
Wat een trieste aanblik. Zoveel natuur verloren en sommige huizen zwart en uitgebrand.
Maar weer beneden aangekomen was het weer zonnig.

Op de helling van de San Antonio ontstond opnieuw een vulkaan: de 439 meter hoge Volcán Teneguía. De uitbarsting duurde van 27 oktober 1971 tot en met 19 november van datzelfde jaar. Deze uitbarsting heeft het landoppervlak in het zuiden van La Palma vergroot door de gestolde lavastromen die uitkwamen in de oceaan. Bij uitbarstingen van vulkanen in het zuiden zijn soms enorme gebieden bedekt geraakt met as en ‘lapilli’ (brokken steen van vulkanische oorsprong). Langzamerhand komt de begroeiing terug met planten zoals wolfsmelk en zuring.

18 thoughts on “La Palma 9- vulkaan san antonio

  1. gekke tegenstellingen kom je tegen in het leven hé tiny,
    dat denk ik ook weleens,

    maar ja als je het kunt afronden zo’n bezoekje met een lekker bakkie koffie,
    dan ehhhh heb je mij aan een touwtje hoor:-),

    ik laat niet meer los:-)

    maak er een heerlijke avond van tiny

  2. Hele bijzondere foto’s heb je gemaakt hoor, ik denk dat ik ook een lekker kopje koffie zou zijn gaan drinken.
    Best wel een beetje eng ja. Maar om dit mee te maken is ook wel uniek.
    groetjes

  3. Is wel een bijzondere ervaring geworden door het wat mistige en winderige weer. Idd een beetje spooky zoals je zegt. Maar juist daarom waarschijnlijk iets wat je niet snel vergeet van deze vakantie. Gelukkig kon je er nog een bakje koffie drinken, want ik zou ook niet langs de rand van de krater gaan wandelen. Stel dat je erin waait! Wat troosteloos is dat door brand verwoeste gebied. Maar het is wonderlijk hoe dat herstelt. Ik fiets wel eens langs een stuk bos wat ooit in de brand heeft gestaan, maar het lijkt of het soms mooier terug komt. De natuur is sterk!!
    Groetjes

  4. Ik kan me zo voorstellen dat je liever had gehad dat het lekker zonnig en warm was geweest daar boven op die vulkaan, maar met die mist krijgen je foto’s wel iets speciaals, iets mysterieus …

  5. zijn hele bijzondere foto’s …
    beetje spooky hihihihihi..
    de wind komt over hoor …
    zie het aan mans zijn jasje voor gezicht ..
    blijft wel een apart gezicht zo’n vulkaan ..
    ga ook voor de koffie hahahahahaha
    groetjess Lenie

  6. Hoi Tiny,
    Ik weet uit eigen ervaring dat het daar behoorlijk fris/koud
    kan zijn. Ik vond het een bijzondere gewaarwording, een beetje spookachtig.
    Je geeft het met je foot’s mooi weer!
    Fijn weekend.
    gr.
    Ton

  7. Je moet beslist toch eens terugkomen om de San Antonio en de Teneguia in volle zon te aanschouwen, dat is natuurlijk een gans andere ervaring, maar zoals jij het hebt vastgelegd is het ook wel een interessant verhaal.

  8. Wat een contrast met je vorige log, zeg!!
    Wat een wind!!!..dat is heel duidelijk aan de foto’s met jou en Mans te zien.
    Vanaf de picknickplaats zul je bij helder weer een schitterend uitzicht hebben.
    Zal inderdaad eng rijden zijn over die mistige bergwegen.

Geef een reactie

