Hundertwasserhaus in Wenen

wenen2 057

Het Hundertwasserhaus, in 1985 gebouwd door

Friedensreich Hundertwasser <<

wenen2 055

In 1977 kreeg Hundertwasser het aanbod van de burgermeester van Wenen om een blok gemeentewoningen te ontwerpen, met dus als resultaat het Hundertwasserhaus in de Kegelgasse in Wenen.

wenen2 059

Hundertwasser werkte voor dit project samen met de architect Peter Pelikan.

wenen2 054

Er is getracht te voldoen aan stedebouwkundige, ecologische en artistieke eisen. Er zijn bijvoorbeeld geen kunststoffen gebruikt.

wenen2 063

Het huis is een van de grootste bezienswaardigheden in Wenen, het is ook een uiterst opvallend gebouw, door het gebruik van vele kleuren en vormen.

wenen2 068

Het huis kan niet van binnen worden bezocht, in verband met de bewoners van de 50 woningen.

wenen2 094

Het plein voor het huis is ook helemaal in Hundertwassersfeer en tegenover het huis is een passage, ontworpen door Hundertwasser, met veel (souveniers)winkeltjes.
hundertwasser

Erg mooi en leuk om er een kijkje te nemen, ook in de winkeltjes.
Doen we morgen…

23 thoughts on “Hundertwasserhaus in Wenen

  1. Ik had er al eerder foto’s van gezien, waarschijnlijk bij jou bij je vorige bezoek aan Wenen???
    Het is een heel apart en kleurig gebouw, maar of ik het als geheel echt mooi vind???
    Ik zou het in het echt moeten zien….
    Er zitten wél schitterende details aan :))
    Ennnn…droog gehouden vandaag??? Hier niet :((
    Gelukkig viel het tijdens de intocht van Sinterklaas nog mee.
    Fijne avond…ik heb een verjaardagsfeestje….
    Groetjessss..Ria.

  2. Heb er wel eens over gelezen en gehoord.
    Nu laat je ons meegenieten van dit bijzonder gebouw
    Dit lijkt me echt een bezienswaardigheid Tiny.
    Ziet er prachtig uit en zou het ook best van binnen willen zien.
    De ontwerper was zijn tijd ver vooruit.
    Echt een schitterend gebouw ook qua kleurgebruik.
    Super :) Aly

  3. Ik vind het een heel opvallend gebouw, maar echt mooi kan ik het niet inden. Wel leuk al die details om te fotograferen en het is in ieder geval niet saai.. Maar blijf het wél leuk vinden met houw mee door Wenen te dwalen, groetjes

  4. Wat een gaaf complex! Ook het idee erachter en de begroeiing- helemaal super! Sommige gedeelten doen aan Gaudi denken, ga even doorklikken om te zien wat hij nog evt. meer heeft ontworpen;-)

  5. Wat ziet dat er mooi en kluerrijk uit zeg,
    dat zou ik wel eens willen zien in het echt.
    Met een vliegtuig durf ik niet, nou dan word
    het een voetreis naar Wenen hahaha….

    Groetjes Coby

  6. Wat SUPER mooi Tiny!
    Doet me denken aan een pand wat een aannemer
    hier in een naburige plaats heeft neergezet! Schitterend
    die kleuren en vormen, dit zou ik graag eens in het eggie
    zien! Die fontein is ook gaaf!!!!!

    Groetjessss,
    beuzeblaadje

Geef een reactie

