Terug van weggeweest

wenen1 306

IMG_8408

IMG_8467

En weer naar hetzelfde plekje geweest ( de Gloriette in de tuin van Schönbrunn) was het vrijdag mistig, maandagochtend net voor ons vertrek prachtig weer, dus nog eens terug naar de tuin van Schönbrunn naar de Gloriette gelopen, met bagage ;-(
Daar koffie gedronken en weer taart gegeten natuurlijk, want Wenen betekent veel taart ;-)

Een Gloriette (uit de 12e eeuw Frans voor “kleine heerlijkheid”) is een gebouw in een tuin gebouwd op een site die verhoogd is met betrekking tot de omgeving.
De structurele uitvoering en vorm kan sterk variëren, vaak in de vorm van een paviljoen of TempiettoMeer of minder open aan de zijkanten

De grootste en waarschijnlijk meest bekende Gloriette is in de Paleis Schönbrunn Tuin in Wenen.
Gebouwd in 1775 als het laatste gebouw in de tuin volgens de plannen van Oostenrijkse keizerlijke architect Johann Ferdinand von Hohenberg Hetzendorf als een “tempel van bekendheid” dienen als zowel een ontmoetingsplaats en een uitkijkpunt voor de tuin, werd het gebruikt als een eetzaal en de feestzaal en een ontbijtruimte voor keizer Franz Joseph I.
De eetzaal, die werd gebruikt tot aan het einde van de monarchie, vandaag een cafe in.

We hebben prachtige dagen gehad, droog weer en heel veel gezien, zoals b.v
– Belvedère
– Schloss Schönbrunn met zijn mooie tuin en de Gloriette
– Hundertwasserhaus
– Dierentuin Schönbrunn met palmkassen.
– Stephansdom
– Karlskirche
– Stadtpark, waar het bekende vergulde beeld van Johan Strauss staat
– Mooie oude koffiecafe’s en dan natuurlijk het mooie centrum met zijn mooie gevels en winkels.

Dus mijn archief is weer goed gevult, nu de foto’s nog uitzoeken.

22 thoughts on “Terug van weggeweest

  1. Gelukkig je ben er weer, en je heb het ook fijn gehad, dat is mooi mee genomen. En nu kunnen we heel veel logjes verwachten van je uit stapje. Ik ben erg benieuwd hoor, kom maar langs met je foto,s..

    Liefs Coby

  2. Goed de lezen dat je het goed hebt gehad en veel hebt gezien.
    Erg leuk om je hier weer op de foto te zien. Toch altijd moeilijk om een beeld te vormen van een medeblogster.
    Ik kijk uit naar het vervolg.

  3. Ha je bent er weer en ik lees dat Mans je ook gemist heeft, dat is maar goed ook ;0)
    Fijn dat het een goede vakantie is geweest, ik ben benieuwd naar de rest van de foto’s!

  4. Mooi de foto’s van Schönbrunn. Mijn man is ooit van Tilburg met de fietsclub in een jumelage uitwiselling op de fiets in zes dagen naar Wenen gefietst en kwam ook met prachtige foto’s thuis hiervan. Dus mooi om dat weer te zien.
    Zo te zien heb je wel genoten.
    Groetjes

  5. Ik schrok al van de eerste foto. En dacht het zal toch niet dat het weer zo slecht is geweest!!!
    Maar gelukkig niet. :-)
    Welkom terug!

    Duidelijk dat wenen ook gewoon op mijn verlanglijstje staat. Nu nog even uitvogelen, misschien toch maar deze winter heen ofzo!

  6. Jeetje Tiny je bent al weer terug??!!!!
    Wat een heerlijk programma heb je daar
    afgewerkt, en nu ben je zeker aan vakantie toe? : -))
    Ga je nog verklappen hoeveel foto´s je hebt gemaakt?
    Dat zullen er ongetwijfeld honderden zijn???
    Fijn dat je het prachtig hebt gehad maar ook
    fijn dat je er weer bent!!

    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  7. Gezellig dat je er weer bent, ik kijk al uit naar je volgende logjes. Ik vind Wenen een heerlijke stad en ga dus volop herinneringen ophalen met jouw foto’s…. Nog naar ’n muziekuitvoering geweest??? en Grinzing ?? waarschijnlijk te veel voor de tijd die je er was!!!!

  8. Zo’n week is toch zo om, hè Tiny? Fijn, dat je er weer bent :))
    En zo te lezen heb je eruit gehaald wat er uit te halen viel….
    Schitterend weer en een goede gids…wat wil je nog meer ;)
    De eerste foto’s zijn al schitterend en omdat ik zo laat ben met reageren, kan ik zo doorstomen naar deel 2 *lol*

  9. Hallo Tiny
    Ik ga er even voor zitten want zie al veel logjes die ik heb gemist.
    Ik wals even lekker mee door het mooie Wenen.
    Staat nog op ons lijstje en ga nu kijken wat ik hier niet moet missen :-))
    Fijn weekend
    :) Aly

Geef een reactie

