De koperen hoogte

IMG_3193

IMG_3861

De watertoren is sinds haar bouw in 1932 voor Nieuwleusen en wijde omgeving en voor reizigers over de A28 een karakteristiek en markant gebouw.
Door de Waterleiding Maatschappij Overijssel werd deze toren niet meer gebruikt voor waterdistributie.
Gezien de hoge onderhoudskosten werd afbraak gevreesd.
Dit zou betekenen dat de watertoren als beeldbepalend element in het landschap zou verdwijnen. In augustus 1983 gaf WMO te kennen de watertoren te willen afstoten.

Om hergebruik, en daardoor behoud, van de markante watertoren mogelijk te maken werd Hennie van der Most gevraagd om het gebouw ‘nieuw leven in te blazen’
Is hem goed gelukt.
Het is een prachtig restaurant, hotel.

De koperen hoogte <<

15 thoughts on “De koperen hoogte

  1. Ben je er ook in geweest.
    Volgens mij draait het restaurant ook om z’n as…is dat zo???
    Als ik met Ank in het noorden op stap ben geweest, zien we vanuit de trein de lichten van dit restaurant en weten dan, dat Zwolle niet ver meer is :)))
    Fijne avond nog.
    Groetjesss..Ria.

  2. Het meeste wat Hennie van der Most aanpakt(e) wordt een succes. Zo ook deze toren en aangrenzend land. Maar boven even een kopje koffie drinken is niet mogelijk helaas. Dan moet je beneden blijven.

  3. Daar reden wij laatst langs (jawel;-) en hebben ons voorgenomen om daar eens een hapje te doen….;-)
    (het lijkt mij vooral leuk om daar eens van grote hoogte een plaatje te knippen- hoef ik niet in een luchtballon…;-))))))

  4. Ik vind beide foto’s heel mooi en je vergeet te vertellen dat het restaurant draaien kan maar een hapje daar eten vind ik veel te duur hoor!

    OT: Ik heb de camera niet om mijn nek omdat ik spierreuma heb en dan krijg ik te veel pijn als ik hem in de hand heb dan kan ik naar believen de arm krom houden of strekken, vandaar!

  5. Toevallig heb ik de naam van Hennie van der Most gisteravond nog aan onze kinderen genoemd als een zakenman en ondernemer van de bovenste plank.
    Wat mooi dat je dit fotografeerde.

  6. je ziet ‘m al van ver staan, eh? :-))

    heel wijs om dit kunstwerk, want dat is het toch, een nieuwe bestemming te geven!

    ’t moet een unieke belevenis zijn om daar te mogen gaan eten, met zo’n uitzicht!.
    ik denk dat ik zou vergeten te eten. :-))

  7. Het is een markante toren, die je niet kunt missen als je er langs rijdt. In Tilburg hebben we ook zo’n fraaie toren en die blijft gelukkig staan (een prachtig gemetseld bouwwerk). Ja, Hennie v.d. Most maakt van de meest onmogelijke dingen weer een sukses. Mooi de mistige foto en dan de toren in het volle zonlicht.
    Groetjes

  8. Hij ziet er veel moderner uit dan 1932, een mooi herkenningspunt en gelukkig is het bewaard gebleven. Wat zul je een prachtig uitzicht hebben van daarboven! Die eerste foto is mooi, waar hij zo uit de mist opduikt.

  9. Heel herkenbaar deze toren, mooi zoals hij uit de mist tevoorschijn komt. Maar als je uitzicht wil hebben is het weer op je 2e foto beter. Je hoort wisselende verhalen over het eten en je schijnt er ook nog te kunnen winkelen!!!!

  10. Laat Hennie van der Most maar schuiven, die weet (bijna) overal wel iets van te maken. Ik ben nog nooit bij toren gestopt, maar het is mooi dat hij behouden is gebleven, want het is wel een kenmerkend landmark voor de wijde omgeving.

Geef een reactie

