Inktzwam (Coprinus comatus)

IMG_1100

IMG_1080

IMG_1099

Geschubde inktzwam

Beschrijving
Hoed ei- tot klokvormig, Ø 2-5 cm, 5-15 cm hoog, wit, met een licht geelbruin, glad centrum en grote, vezelige, witte tot geligbruine schubben en een inscheurende, vervloeiende rand.
Lamellen wit of roze tot zwart.
Steel 10-20 x 1-3 cm, wit tot crème, met een beweegbare, smalle, witte ring. Vlees wit. Smaak mild. Geur zwak, aangenaam.
Eetbaar.

Voorkomen
Op pas omgewerkte, voedselrijke grond op dijken, akkers, in gazons, weilanden, wegbermen, parken en bosranden. Vaak in groepen.

.

16 thoughts on “Inktzwam (Coprinus comatus)

  1. zo tiny,
    die hadden der zin in om eens lekker gaan staan te druipen :-)
    en jij hebt dat haarfijn vastgelegd,
    wat een heerlijk slijmerige toestanden zijn het geworden hé….

    potje deronder en vullen met inkt??
    maak er een heerlijk dag van laat je zonneke stralen want het gaat vrrrrrrrrrrrrrrrrrriezen :-)

    xxx

  2. Hoedjes met een zwarte glimmende rand, Tiny….
    Volgens de laatste mode *lol*
    Wat een prachtige gedaanteverwisseling ondergaat deze paddenstoel toch, hè?
    Mooi gefotografeerd met al die “druipers”….
    Fijne avond.
    Groetjessss..Ria.

  3. Hoewel ik de laatste week al heel wat paddenstoelen heb gezien en gekiekt, heb ik de inktzwam deze herfst nog niet op of naast mijn pad aangetroffen.
    Vooral je eerste foto met dat fraaie trio vind ik erg mooi.

  4. Met de druipende “inkt” kun je nog wel een stukje schrijven met je kroontjespen. Maar dit troepje paddenstoelen maakt er wel een rommeltje van. Hartstikke mooi gefotografeerd, vooral de middelste foto is fraai met de eikenbladeren erbij!
    Groetjes

  5. Dit doet echt aan vroeger en de kroontjespen terugdenken…de inkt druipt eraf…. kijk uit voor je kleren… De eerste is echt mooi en op de laatste wordt het echt een kliederboel… En weer wat geleerd, dank je voor de uitleg, fijne dag

  6. Hoi Tiny,
    De inktzwam, ik heb hem nog niet zoveel gezien.
    Bijzondere paddestoel. Als de inkt maar niet is opgedroogd als je wilt gaan schrijven!!
    Fijne dag.
    gr.
    Ton

  7. Getver kan je die eten, nou mij niet gezien hoor.
    Ik kijk liever naar jou foto,s, ik heb ook al veel paddestoelen gefliepst. Maar ik hoop dat we onder het kleppen zaterdag ook paddestoelen zien. Ik neem wel plastic zakken mee, dan kunnen jullie op je buik liggen….lol..

Geef een reactie

