Acanthus mollis.

acantus

IMG_5960

De zachte acanthus is heel decoratief. Mooi voor beplantingen op een talud. Zachte acanthus is de meest gebruikte en bekende soort binnen zijn geslacht. De donkergroene, glanzende bladeren zijn onregelmatig geveerd en grof getand. De indrukwekkende bloemen staan aan rechtopstaande stengels en zijn in vierrijige, lange aren gerangschikt, soms zijn ze ook in de oksels van een klein, doornig blad geplaatst. De zaadkapsels bevatten 2 tot 4 zaden. De vlezige acanthuswortels houden de plant stevig vast in de grond.

Zowel de bloemen als de opvallende bladeren zijn een decoratie voor de tuin. De bloemen benadrukken heel mooi de verticale lijnen in een kleurenschema en verschijnen van juni tot september op sterke stengels. Na de bloei verschijnen de zaadkapsels met glanzende, bruine en dikke zaden.

17 thoughts on “Acanthus mollis.

  1. Die staat ook bij mij in de tuin,
    qua kleur vind ik hem prachtig,
    maar als plant vind ik hem tegenvallen.
    Het grootste deel van het jaar alleen maar groen blad.

  2. Yes ik heb hem ook, schitterende plant, rdelijk veel ruimte nodig vind ik, maar dan heb je ook wat.
    alleen als je niet oppast heb je hem het volgende jaar overal staan. En dat is vaak niet de bedoeling.

    Groetjes,

    OT: ik ga nog een poosje spelen.

  3. och ja tiny

    wat een knappe kerel :-)
    die was ‘k vergeten :-) hád ik vroeger in mijn tuin, whahahaha
    een jaar later bijna en ik weet het niet meer,
    als ik alles zó snel vergeet komt het wel goed met mij hé.

    maak er een fijne avond van hé,
    xxx

  4. Ken hem eigenlijk niet. Wel mooi zo te zien. Nadeel van hoge planten is dat ze zo makkelijk omwaaien, zoals met phloxen en stokrozen. Leuk voor even, maar uitgebloeid en omgewaaid is het mooie er af. Leuk dat je nog van alles over de plant opzoekt en aan ons vertelt!
    Groetjes

  5. Ik denk dat de zaadjes die in de bloemen zit op het einde van de bloeitijd uit de bloemen valt of springt en zo zorgt dat je tuin na enkele jaren val acanthus staat? Ik heb er toch al meerdere die ik zelf niet heb geplant.

  6. Ik denk dat de zaadjes die in de bloemen zit op het einde van de bloeitijd uit de bloemen valt of springt en zo zorgt dat je tuin na enkele jaren val acanthus staat? Ik heb er toch al meerdere die ik zelf niet heb geplant.Groetjes

Geef een reactie

