Op Urk

6
Dit is het beeld van een vissersvrouw, die vergeefs wacht op de terugkeer van man of zoon.
Zij staat met haar rug naar de zee, de rok opbollend in de wind, en kijkt nog éénmaal achterom of ze misschien toch nog in aantocht zijn. Een indrukwekkend beeld, dat in 1968 werd onthuld door de toenmalige koningin Juliana.

Op panelen in de borstwering zijn de namen van omgekomen vissers gegraveerd, met de jaartallen en de leeftijden. Vaak lees je dezelfde namen op één plaquette.
Geen wonder; op de visserschepen voeren vaders en zonen, broers en neven vaak samen en als er dan een schip verging werd zo’n familie zwaar getroffen.
De laatst bijgeschreven namen hebben het jaartal 1999, een bewijs dat ook in recente tijden de zee zijn tol blijft eisen.

urk1
De huidige bakstenen vuurtoren van Urk dateert van 1845; op 18 mei 1844 werd hiervoor de eerste steen gelegd.
Al in 1617 brandde er op Urk een vuur.
Dat was een kolenvuur dat niet alleen de vissers van Urk, maar ook de schepen die van Amsterdam naar de Noordzee voeren, de weg wees.
In 1844 werd de dan bestaande baak afgebroken om, op een andere plek, plaats te maken voor een nieuwe toren.
Urk heeft een 220v/250w verlichting. Het is de enige vuurtoren in het IJsselmeergebied met een draailicht; de lamp staat stil en de lens draait.

Deze foto’s zin uit mijn archief, bewust iets gezocht met een blauwe lucht ;-)

17 thoughts on “Op Urk

  1. Het is een indrukwekkend eerbetoon,
    aan alle omgekomen vissers uit Urk,
    dit mooie beeld van de vissersvrouw.
    De vuurtoren heb ik nog nooit van dichtbij gezien,
    maar ik vind hem heel bijzonder.

  2. De blauwe lucht is werkelijk schitterend..zeker op de eerste foto. Daar zitten zelfs verschillende kleuren blauw in. Mooi hoor!!
    Het beeld is ook prachtig. Er zijn nogal wat zeelieden verdronken in het verleden.
    Wat een leed moet dat geweest zijn voor de achtergebleven families!!
    OT Dat gaat straks een gezellige bloesemtocht worden :-))
    Maak er nog een gezellige avond van, Tiny.
    Groetjesss..Ria.

  3. Mooie serie. Urk is mooi.
    Indrukwekkend al die mannen die op zee verdronken.
    En als dan vroeger de dominee door de straten ging, dan was het binnen de huizen heel erg stil, in afwachting of de dominee misschien bij hun huis zou aankloppen om het verdrietige nieuws te vertellen.

  4. Foto’s met blauwe lucht kunnen op dit moment helemaal geen kwaad, Tiny, want ik heb het gevoel dat ik de zon al weken niet meer heb gezien … :-(
    Mooie foto’s van Urk. De combinatie van het beeld van de vissersvrouw en de plaquettes is erg goed gekozen. En de vuurtoren blijft gewoon een plaatje.

  5. Vreselijk ja, de complete mannelijk lijn van een familie die niet meer terugkeert en dat beeld van de wachtende vrouw heeft geen uitleg nodig. Mooie serie Tiny en de vuurtoren is een plaatje.

  6. Had je behoefte aan wat blauw Tiny? deze is prachtig. Ik vind het beeldje van de wachtende vrouw schitterend, ik wist echt niet dat er nog steeds namen van omgekomen zeelieden geplaatst werden.

  7. Mooie foto’s, vooral die van de vissersvrouw, die me doet denken aan een dergelijk beeld wat op de Boulevard in Katwijk aan Zee staat. Ik heb daar ongeveer 17 jaar gewoond. Dat beeld heeft wel een andere reden van plaatsing, maar geeft wel hetzelfde idee. Vissersvrouw met kind, ook wachtend.
    Ik kan me niet herinneren ooit in Urk te zijn geweest, maar in Nederland is nog zoveel moois en interessants te zien…….!!! En wolkenboeken zijn ook heel interessant met schitterende foto’s! Ik heb er ook een paar aangeschaft: mooi en leerzaam! Groetjes

  8. Mooie foto’s met blauwe lucht, vooral die van de vissersvrouw, die me doet denken aan een standbeeld op de Boulevard in Katwijk aan Zee: visservrouw en kind. De plaatsing had wel een andere reden, maar de strekking is wel hetzelfde. Zoals je weet heb ik ongeveer 17 jaar in Katwijk gewoond. Maar ik kan me niet herinneren ooit in Urk te zijn geweest, maar er is nog zoveel moois en interessants te zien in Nederland….! Ook interessant zijn boeken over wolken! Daar heb ik er ook een paar van gekocht. Prachtige foto’s en leerzaam! Dus lees ze, is er weer voor! Groetjes

Geef een reactie

