Moezel 2

n8

c5

v1

v6

z1

z9

De moezel is een wijnstreek in Duitsland rond de rivieren de Moezel, de Saar en de Ruwer in de buurt van Koblenz en Trier (Rijnland-Palts). De streek is bekend om zijn wijnen van de Riesling, Elbling en Müller-Thurgau druiven.

De wijnbouwgeschiedenis van de Moezel gaat terug tot begin 4e eeuw, en onder impuls van Karel de Grote werd omstreeks 800 een selectie van de beste druiven en de beste liggingen, gecombineerd met een strenge wetgeving voor wijnbouwers en handelaren, doorslaggevend voor het ontstaan van een kwaliteitsgebied.

In de 17e eeuw echter waren de crisis en tal van oorlogen het begin van een eerste verval van de Moezelwijn. Daarenboven liet ook het klimaat in die periode te wensen over. Eind 17e eeuw echter kende de Moezel een heropbloei, mede door de intrede van de Rieslingdruif, die op de hellingen van de Moezel van hoge kwaliteit is.

In de tweede helft van de negentiende eeuw sloeg het noodlot opnieuw toe (en dit keer in heel Europa), en werd twee derde van alle wijnstokken aangetast door druifluis. Daarna volgden nog twee wereldoorlogen.

Het verbruik per persoon in die periode lag echter maar op 25 liter, zodat men steeds meer begon te exporteren en meer en meer goedkope massaproducten op de markt bracht, waardoor de Duitse wijnbouw het imago van goedkoop massaproduct heeft gekregen.

Begin jaren negentig echter begon de grote ommezwaai en begrepen sommige wijnbouwers dat ze enkel nog met kwaliteit een plaatsje op de markt konden veroveren. Ze namen maatregelen als minder opbrengst per hectare, uitsluitend volrijpe druiven oogsten, voor de beste kwaliteit manueel oogsten en hygiënisch werken in de kelder, wat ervoor zorgde dat heden ten dage bij meerdere wijnbouwers aan de Moezel echte topkwaliteit te verkrijgen is.

19 thoughts on “Moezel 2

  1. Ja ,25 liter pp is niet veel natuurlijk, hoewel… :-)
    Prachtige foto’s weer Tiny, heerlijk om naar te kijken en bijna kan je de warmte voelen, zo lekker schijnt de zon!

    Fijne avond nog
    Groetjes Sien

  2. Mijn broer woont aan de “Weinstrasse” in Sankt Martin.
    Alles draait daar om de wijn en ik weet haast wel zeker, dat daar meer dan 25 l. p.p. gedronken wordt ;-))
    Wat een prachtige foto’s laat je zien van dit gebied.
    Gelukkig duurt het niet zo lang meer totdat ik er met mijn zussen naartoe ga.
    @ Ik heb de telelens vandaag binnengekregen en hij is werkelijk fantastisch, Tiny.
    Het eerste resultaat staat nu op mijn log ;))
    En die staartmezen zullen er beslist aan moeten geloven *lol*
    Gezellige avond nog en groetjesss..Ria.

  3. Geweldig die frisse kleuren groen en blauw!
    En wat ligt dat kappelletje daar prachtig op die
    derde foto! Jij hebt toch ook al best veel moois van
    de wereld gezien hoor! Ben benieuwd waar jullie nu
    in mei naar toe gaan! Ga je ons dat al verklappen??? :-))

    Welterusten,
    beuzeblaadje

  4. Prachtige foto’s van die hellingen heb je gemaakt. Ik ben geen drinker, maar zo’n Moezelwijntje lust ik wel een keertje bij een bbq. Die etiketten zijn ook altijd zo mooi. Maar daar kijk ik dus weer naar, want dat boeit me meer dan de inhoud. :-)

  5. Heerlijke foto’s van het Moezelgebied. Dan krijg ik zin om daar nog eens naar toe te gaan. Is ook niet zo ver weg, zeker vanuit het zuiden. En Annette heeft gelijk wat de soms heel leuke etiketten van de wijnflessen! Groetjes

  6. Alleen al de blauwe lucht en het zonnetje maken je foto’s de moeite waard, maar die golvende wijngaarden op de oevers van de Moezel maken het helemaal af.
    Een goed glas Riessling is trouwens niet te versmaden. :-)

  7. Ik heb mijn echtgenoot even “lekker” gemaakt met jouw
    Moezel-foto’s! Als de wijn gemaakt wordt wil hij er wel graag
    naar toe dus dat zal waarschijnlijk oktober worden? Leuk vooruitzicht…..

    Doeiiii,
    beuzeblaadje

  8. Iedere keer als ik daar rijd, verbaas ik me erover dat de wijnstokken tot tegen de weg aan zijn aangelegd. Als ik bij ons zie wat voor troep er op de planten naast de weg komt te liggen, gebeurt dat met de druiven natuurlijk ook. En dan wordt daar wijn van gemaakt. Drink ze!
    Maar dit was een zijsprongetje. Het gebied is prachtig en dat laat je mooi zien met deze foto’s!

  9. Dit is toch bijna een uitnodiging om daar eens heen te gaan.
    Die gloeiende heuvels,blauwe luchten, mooie omgeving.
    Wijn drink ik niet, maar vast een kijkje zeker waard.

Geef een reactie

